tisdag 13 april 2010

Två problem med att prospektera

"Jag har inte tid"
"Jag vet inte om det ger något"

Jag tränar många säljare i att nå fler kunder - att prospektera.

En del säljare älskar att ragga nya kunder, andra tycker att det är ett tröstlöst moment.

AchieveGlobal har gjort en studie bland säljare och kommit fram till att de två största utmaningarna i att prospektera är att hitta eller avsätta tid samt att mäta resultatet

För att hjälpa säljare lyckas bättre i sin prospektering tränar jag dem i en enkel trestegsprocess.

  • Planera: Samla information om dina prospekts så att du kan väcka intresse på en gång.
  • Kontakta: Eftersom du nu är väl förberedd är det lättare att ta kontakt. Vi tränar tekniker som gör att du får kontakt med rätt person och gör ett starkt första intryck.
  • Utvärdera: Analysera din övergripande plan och de enskilda samtalen så att du kan hitta det som fungerar bra och det som kan göras ännu bättre.
Med de här tre stegen har jag hjälp många säljare att gå från Cold calls till att nå nya kunder.

Forskningsrapporten om prospektering och annat matnyttigt om säljträning finns på www.achieveglobal.se

Kaj Hattenhauer

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.