Jag blir ständigt fascinerad av hur många som försöker sälja in sig själva genom att försöka verka vara intressanta. Det är direkt avtändande att som affärsman höra en annan affärsman berätta om sin kunskap och kompetens. Jag vill i stället veta vilken nytta jag har av att spendera min tid med den personen. Jag vill kunna förstå hur jag kan bli bättre, mer effektiv eller tjäna mer pengar.
Exempel 1
En säljare för ett försäkringsbolag försökte få mig att lägga mina pensionspengar hos honom i stället för till mitt nuvarande bolag. Efter mötet konstaterade jag att jag lärt mig mycket som jag inte behövde veta. Säljaren trodde kanske att jag skulle bli intresserad just för att han hade kunskaper om något jag inte var intresserad av?
Exempel 2
Jag spenderade en timme med en affärsman som ville samarbeta med mig. Inte en enda gång under mötet frågade han vad jag tyckte var viktigt. Jag fick veta en hel del av vad han kan och tycker utan att kunna länka det till mina intressen. För mig var det bortkastad tid.
Slutsats
En levande broschyr säljer inte. Om dessa personer i stället försöker intressera sig för vad jag tycker är viktigt väcker de mitt intresse av att lyssna på dem. Först då de vet vad jag vill ha eller önskar kan de länka sina erbjudanden så att jag ser nyttan och värdet.
AchieveGlobals forskning i affärsmannaskap visar att det är fem gånger mer effektivt att länka information till ett uttalad behov än till ett förmodat behov. Se mer på http://www.achieveglobal.se/
Kaj Hattenhauer
tisdag 6 maj 2008
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.