onsdag 11 maj 2011

Boka möten med nya kunder

Har nyligen tränat ett gäng erfarna säljare och hjälpt dem med att boka nya kunder. med framgång. Under två timmars praktik lyckades vi boka flera möten med nya kunder.

men...

Då de flesta lyckades boka upp nya prospekts så valde de att inte ringa fler för de hade full agenda. Det är ju fantastiskt. Tänk att vara så bokad att man inte har tid att ringa nya kunder.

eller...

Eller har det med den klassiska telefonskräcken att göra?

Gör så här...

Kom ihåg att det handlar om kvalitet, inte kvantitet.
För att lyckas med din prospektering bör du först och främst förbereda samtalet. Ta reda på information om kunden. Ta reda på vilka affärsutmaningar kunden står inför. Använd ditt kontaktnät och internet. Läs årsredovisningar och var framförallt inne på deras hemsida.

När du väl ringer upp så presenterar du dig själv klart och tydligt. Sedan refererar du till kundens affärsutmaning och ger kunden en idé om att (inte hur) du kan hjälpa till. Det är den bästa intresseväckaren. Därefter frågar du om kunden har tid att kort diskutera detta.

Fråga sedan några frågor om affärsutmaningen så att du vet att du är på rätt spår och verkligen kan tillföra nytta för kunden.

Boka sedan själva mötet genom att kort repetera det värde kunden kan få av att träffa dig. Det är inte fel att använda den klassiska alternativtekniken och föreslå två datum.
Bekräfta mötet via mail där du även frågar om du kan förbereda dig på något speciellt.

Lycka till

Kaj Hattenhauer
Säljexpert

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.