men...
Då de flesta lyckades boka upp nya prospekts så valde de att inte ringa fler för de hade full agenda. Det är ju fantastiskt. Tänk att vara så bokad att man inte har tid att ringa nya kunder.
eller...
Eller har det med den klassiska telefonskräcken att göra?
Gör så här...
Kom ihåg att det handlar om kvalitet, inte kvantitet.
För att lyckas med din prospektering bör du först och främst förbereda samtalet. Ta reda på information om kunden. Ta reda på vilka affärsutmaningar kunden står inför. Använd ditt kontaktnät och internet. Läs årsredovisningar och var framförallt inne på deras hemsida.
När du väl ringer upp så presenterar du dig själv klart och tydligt. Sedan refererar du till kundens affärsutmaning och ger kunden en idé om att (inte hur) du kan hjälpa till. Det är den bästa intresseväckaren. Därefter frågar du om kunden har tid att kort diskutera detta.
Fråga sedan några frågor om affärsutmaningen så att du vet att du är på rätt spår och verkligen kan tillföra nytta för kunden.
Boka sedan själva mötet genom att kort repetera det värde kunden kan få av att träffa dig. Det är inte fel att använda den klassiska alternativtekniken och föreslå två datum.
Bekräfta mötet via mail där du även frågar om du kan förbereda dig på något speciellt.
Lycka till
Kaj Hattenhauer
Säljexpert
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.