fredag 29 april 2011

Att luras - Bra affärsidé?

"Ärlighet varar längst" lyder ett gammalt ordspråk. I en forskning Achieveglobal gjorde om kundlojalitet fann de att köpare i 13 länder sätter "Ärlig säljare" som den högst rankade faktorn för kundlojalitet.

I dag blev jag extra ledsen då jag blev uppringd av en person från SGP Online Sales AB som sa sig ringa från Nummerupplysningen. Tack vare min erfarenhet gick alla varningsklockor i gång direkt då han började prata. Nummerupplysningen är ett gammalt begrepp som tyvärr flera oseriösa så kallade katalogsäljare använder sig av.

Han börjar med att säga att han bara vill kontrollera att uppgifterna i vårt nuvarande införande stämmer. Här är det lätt att bli lurad. Jag har aldrig bett om ett införande så han ljuger redan från början.

Efter att ha kontrollerat "vårt nuvarande införande" frågar han om vi vill att vi även ska... Här avbryter jag honom och frågar om det kommer att kosta något.

Glatt svarar han "Ja, inget är ju gratis". Jag frågar vad vi betalat tidigare för vårt införande. Här ljuger han igen och säger att tidigare var det gratis men att de gjort en del ändringar som gör att de nu tar betalt. De tar för givet att alla vet att inget införande kan vara gratis.

Riktigt farligt att ta för givet. Speciellt när många saker faktiskt är gratis på nätet.

Med fadd eftersmak avslutar jag samtalet och ber honom ta bort allt som kopplar samman våra två bolag. Jag vill inte förknippas med deras affärsmetoder på något sätt.

Tråkigt att den här affärsidén att lura folk faktiskt livnär så många människor. Jag tycker synd om han som ringde. Vilken tråkig introduktion till näringslivet han får.

För att nå långa och lönsamma affärsrelationer gäller det att vara ärlig. Tyvärr är de flesta kunder negativa till uppringande säljare just för att det inte känns som att de är ärliga.

Kaj Hattenhauer
Säljexpert

En annan som skrivit om detta:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.