måndag 26 november 2007

Kasta pengarna i sjön

Ford har en marknadskampanj för sin nya Mondeo. De skickade ett direct mail till mig på jobbet och följde snyggt upp det med ett telefonsamtal. Jag blev intresserad och den vänliga tjejen ordnade så att jag fick testa en ny Mondeo i 24 timmar. Jag fick själv välja vilken handlare jag ville ha. Jag valde Kindvalls i Sätra. Hon mailade senare en snygg bekräftelse på att allt var klart.

Väl på plats blev besvikelsen stor. Kindvalls hade ingen aning om att jag skulle komma och kände inte till kampanjen. Jag fick prata med chefen som sa att jag kunde få ta en tur med bilen men inte låna den över kvällen. Han sa att jag inte skulle skylla på honom för det var en central kampanj. Han tipsade mig om att jag skulle be den person som ordnat allt "dra någonstans".

Jag sa vänligt att jag inte kommer att göra det utan istället rösta med plånboken. Och min plånbok lämnade sedan specifik Kindvalls men även Ford. Jag törs inte köpa en bil av en människor eller en organisation som inte kan kommunicera. Vad händer om jag behöver deras hjälp?

Sedan bokslutet 2004 har Kindwalls tappat ca 30 % av sin omsättning. Kanske dags att tänka på hur man gör affärer med sina kunder?

2 kommentarer:

  1. Bra exempel! Visst har vi idag mer än någonsin ett helt hav av val var och hur vi spenderar våra pengar. Varenda krona vi lägger ut blir ett otalat budskap: "Jag väljer dig. Jag vill att just din butik / företag / budskap finns." Varför belöna undergodkänd service eller produkter med vårt stöd?

    SvaraRadera
  2. Tack Susan för din kommentar.
    Ja, det är i större grad vi som köper som väljer vem vi ska köpa av. Varan finns på flera ställen. Varan är relativt ointressant. Det är människorna bakom varan som påverkar vårt val.

    Kaj Hattenhauer

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.