Jag var på Burger King och köpte en hamburgare till lunch. Jag brukar tycka att de har den bästa hamburgaren men den sämsta personalen. Men inte idag. Med ett fantastiskt charmigt leende frågade kassörskan mig om jag ville ha en plusmeny. Normala fall är jag allergisk mot frågan men den här gången sa jag ja! Medan jag väntade på maten tittade jag på både min kassörska och hon som stod i kassan bredvid. Min kassörska fortsatte att ha ett smittande leende hela tiden. Jag blev glad av att se henne. Kunden bakom mig och även nästa accepterade en plusmeny. Finessen var att hon frågade på lite olika sätt varje gång, det blev som ett samtal istället för något som chefen tvingat henne att fråga kunderna om. Kassörskan bredvid fick under tiden jag tittade ingen plusbeställning.
Det är spännande att länka denna empiriska studie med Albert Mehrabians forskning (UCLA) om vad som avgör om vi "gillar" det som en annan säger. 7 % har med orden att göra. Hela 93 % är sättet vi använder rösten och kroppen.
Nästa gång jag går till Burger King ska jag välja rätt kassa. Jag vill bli smittad av leendet!
Kaj Hattenhauer
Säljexpert
Hej, intressant iakttagelse! Tänk så lite det behövs för att få kunden att göra merköp. Synd att inte fler tar efter. Det skulle gynna oss alla. Spännande blogg du har!
SvaraRadera