- Försvar
- Tjurskallighet
- Kritik
- Förakt
Kan det stämma även då det gäller kommunikation med kunder? Ja, det tror jag.
Vad tror du?
Mer utförlig beskrivning av de fyra beteenden:
- Försvar. Detta är motattacken folk använder sig av för att försvara sin oskuld eller undvika ta ansvar för ett problem. Försvar formas ofta som motklagomål eller gnäll.
- Tjurskallighet. Detta händer när man slutar att lyssna. Det syns varken verbalt eller fysiskt att man påverkas av det man hör. Det är som att prata med en vägg.
- Kritik. Kan ofta vara ett klagomål eller en serie anklagelser parat med attacker på din partners personlighet. Kritik börjar ofta med "Du ska alltid" eller "Du gör aldrig."
- Förakt. Det här är kritik färgat av fientlighet eller avsky. Tänk på någon som himlar med ögonen då du försöker berätta något viktigt om dig själv för dem. Förakt innehåller ofta sarkasm, förlöjligande, fientlighet eller glåpord.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.