torsdag 17 november 2011

Är du rädd för att sälja?

Jag träffar många säljare som glömmer en viktig del i säljsamtalet - Att söka avslut.

Har du också varit med om att du träffar en riktigt trevlig säljare som verkar vara ödmjuk och kundorienterad. Som förklarar produkten eller tjänsten på ett bra sätt så att du blir köpsugen. Men som helt glömmer att göra ett avslut?

Det gjorde jag i går.

Under säljarens presentation tänkte jag att hon var ju riktigt bra på att förklara nyttan av det hon presenterade. Bra på att ge bevis då jag var skeptisk. Det kändes helt enkelt bra och jag kunde tänka mig att slå till. Men...

Mot slutet av säljsamtalet gjorde hon bort sig. Här kom säljosäkerheten in. Istället för att fråga vad jag tyckte så började hon nu ursäkta sig och hjälpa mig att INTE fatta ett beslut. Helt otroligt!

Det slutade med att jag gick med på hennes förslag att titta mer i de broschyrer som hon lämnade. Nu en dag senare är jag inte lika köpsugen...

Varför vågade hon inte hjälpa mig att fatta beslut? Troligen var hon rädd för att sälja.

Har du varit med om någon liknande situation?

I AchieveGlobals studie om framgångsrika säljbeteenden såg de att 9 % av de kunder som var med i studien ville köpa av säljaren men gjorde inte det för att de inte ens fick frågan.

Var inte rädd för att fråga. Det absolut sämsta som kan hända är exakt samma sak som om du inte frågar. Det bästa som kan hända är att kunden köper. Ta risken, sluta vara rädd för att sälja.

Kaj Hattenhauer
Säljexpert

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.